OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Ačkoliv se i v tvorbě Démovy domovské kapely ZNOUZECTNOST od jisté doby pravidelně prosazovaly folkové vlivy, výrazný krok tímto směrem udělal tento (předem se omlouvám za následující zprofanované slovo) kultovní muzikant až s vlastním projektem DÉMOPHOBIA. Samozřejmě Démův autorský rukopis, dobře známý ze ZNC, je patrný i zde, je jen zabalený v poněkud jiném kabátku.
Zanedlouho již uplyne téměř dvacet let od doby, kdy bylo nahráno první album tohoto projektu a jelikož jej řadím k tomu nejlepšímu, co v tomto žánru v našich končinách kdy vzniklo a co jsem měl tu čest slyšet, rozhodl jsem se věnovat mu samostatný článek.
Na této desce nalezneme nejvíce styčných bodů s Démovou domovskou kapelou. Některé z písní jsou vyloženě klasická „ZNOUZE“ jak hudebně, tak i textově – „Slon v porcelánu“ nebo „Karel“.
Ač zatím píšu o DÉMOPHOBII jako o folkovém projektu, tak, paradoxně tu téměř neslyšíme akustickou kytaru, což je nástroj pro folk tak typický. Ve většině písní rozpoznal můj (snad ne chybný) sluch kytaru elektrickou, která je někdy zkreslena takovým způsobem (například v písni „O Kozinovi“), že to zasahuje téměř až do metalových vod. Díky výbornému citu Přémy Haase (tehdejšího Démova kolegy ze ZNC) pro aranže je nahrávka zvukově velmi pestrá a vůbec není šance, aby se dostavil pocit nudy a monotónnosti. Tomu nahrává i rozumně sestavený playlist, kdy se úderné kousky střídají s těmi odlehčenými.
V textech si bere hlavní slovo místní, tzn. plzeňská, lidová próza. Seznámíme se s nestvůrným hradním pánem Radoušem, společensky přijatelným vodníkem, k dobru obráceným bývalým loupežníkem, smutným duchem a vznětlivým Cikánem. Vše je podáno s lehkostí Démovi vlastní, vtip, patos a pro pohádky potřebná určitá naivita jsou dávkovány přesně v takové míře, že spolu tvoří lákavý koktejl, na který má posluchač chuť zas a znovu.
Vycpávky (1999)
Na druhé nahrávce se k Démovi přidal multiinstrumentalista a zpěvák Michal Röhrich, který hostoval již na albu předešlém. Na „Vycpávkách“ si vzal na starosti i kompletní aranžmá, převzal tak štafetu po svém kolegovi z projektu NAVZÁJEM Přémovi Haasovi. Zásadním rozdílem proti debutu je zde dominance akustické kytary a nekonají se už žádná stylová protnutí, jedná se prakticky výhradně o čistokrevný folk. Samozřejmě se nekoná nějaké vzpomínání na starou kotlíkářskou partu a podobné záležitosti, tomu je Déma na míle vzdálen.
V textech hrají opět prim různé historky z Plzeňského kraje – někdy strašidelné a tajemné, jindy odlehčené a veselé, a nalezneme tu i zhudebněné příběhy pravdivé, u kterých si můžeme rozšiřovat znalosti z dějepisu a částečně i vlastivědy. K mým favoritům patří „Příběh o hradu Věžce“ a „Kouzelná lampa“, což jsou subjektivně jasní aspiranti na zařazení do dalších dílů sborníku „Já písnička“. Jasné táborákové hitovky pro novou generaci.
Výborným osvěžením je titulní píseň neboli vtipný a chytlavý „banjový“ cajdáček s epickým příběhem o dudákovi, který v opilosti padl mezi mrtvolky. Zde mají hlavní roli dudy (jak jinak), strojové tempo a silná dobová atmosféra.
Prostor dostanou i písně, které do původně načrtnutého konceptu DÉMOPHOBIE moc nezapadají. Jedná se o „Sirku“, „Children Song“ a úvodní „Doutník“. To ovšem nic neubírá jejich kvalitám, textově bizarní „Sirka“ je zřejmě všeobecně nejoblíbenější song z „Vycpávek“ vůbec.
Jak to vnímám já, tak mi připadá, že na této desce se DÉMOPHOBIA jakoby vymanila z Plzeňského kraje a vzala nás na výlet do celého světa.
Navštívíme Afriku („Opálená písnička“), potkáme se s rytíři od kulatého stolu („Rytířská balada“) a ozvěny gongu buddhistického chrámu zaslechneme v titulní písni. Krom tohoto cestování se dočkáme se také Démova zamyšlení o životě jako takovém („Klika od dveří“ a „Zádumčivý song“) a i zde nalezneme zhudebněné lidové příběhy, byť v menší míře než na předešlých nahrávkách.
Pro mě osobně je i tato deska z kategorie „výborné“, ale že už nenabízí takový prožitek, jako oba předchůdci, to je prostě patrné.
Momentálně je DÉMOPHOBIA opět pouze jednočlenná. Déma jede stejně jako na začátku jen sólo a určitá jeho vyjádření dávají naději, že bychom se od něj mohli v budoucnu dočkat něčeho zajímavého nejen v rámci ZNC.
Všechny komentované nahrávky jsou volně k dispozici na webu www.znc.cz
Déma
- kytara, zpěv
Michal
- kytara, basová kytara, zpěv, aranžmá
Přéma
- aranžmá, perkuse, vokály, el. kytara, klávesy
Mlýnek (2006)
Vycpávky (1999)
Démophobia aneb Plzeňské pověsti, písně a jiné plísně (1994)
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.